І.І. Якухно, завідувач кафедри суспільно-гуманітарних дисциплін,
кандидат історичних наук, доцент
Міністерством освіти і науки України розроблені концептуальні засади вивчення в загальноосвітніх навчальних закладах предметів духовно-морального спрямування (курси „Етика", „Основи християнської етики", „Основи релігійної етики").
Визначено мету, завдання курсів, принципи їх побудови, кадрове забезпечення.
Певний досвід впровадження предметів духовно-морального спрямування у системі загальної середньої освіти є в Овруцькому, Брусилівському, Народицькому, Малинському, Червоноармійському районах, містах Нов.-Волинському, Житомирі.
Невідомо з яких причин предмети духовно-морального змісту не вивчаються в навчальних закладах Андрушівського, Баранівського, Брусилівського, Вол-Волинського, Романівського, Черняхівського, Чуднівського районів та міста Бердичева.
Головними завданнями предметів духовно-морального спрямування є: ознайомлення учнів із загальнолюдськими цінностями та формування особистості учня на основі науково-філософської та християнської духовної, моральної і культурної традиції; виховання свідомої, вільної та відповідальної особистості, здатної жити і творити в сучасному демократичному суспільстві; творення належних умов для глибшого самопізнання, розкриття та реалізації своїх творчих здібностей.
Організація вивчення предметів духовно-морального спрямування здійснюється з урахуванням побажань батьків, учнів, педагогів, накопиченого досвіду викладання відповідних курсів, наявності належної кадрової і методичної бази, місцевих умов.
Згідно із Законом України про «Загальну середню освіту» предмети духовно-морального спрямування можуть викладатися вчителями загальноосвітніх навчальних закладів, які пройшли відповідну педагогічну підготовку, перепідготовку у вищих навчальних закладах.
Вивчення предметів духовно - морального спрямування, сприяє загальному зростанню ролі моралі в житті суспільства та подоланню міжконфесійних протиріч.
Процес розбудови незалежної демократичної України її входження повноправним членом у світову спільноту передбачає всебічне втілення в суспільне та індивідуальне життя загальнолюдських цінностей, духовних, моральних і культурних засад життя українського народу.
Тому метою освітнього процесу повинно бути не тільки надання основ знань з різних предметів, але й формування всебічно розвиненої, духовно і морально зрілої особистості, готової зустрітися з викликами сучасного життя. Цьому має сприяти забезпечення в освітньому процесі закріпленого Конституцією права особи на свободу совісті та світогляду.
Не залежно від своєї національної і релігійної належності та світогляду, учень повинен отримати можливість дізнатися про духовне коріння української нації, про моральні й релігійні традиції інших національностей, які складають єдиний народ України.
Стан духовної культури і моралі суспільства як у цілому світі, так і в Україні, викликає занепокоєння. Занепад духовних цінностей стали наслідком прагматизації життя, пропаганди насилля, нехтування правовими, моральними, соціальними нормами і виросла до масштабів глобальної соціальної проблеми.
Відсутність у частини молоді навичок конструктивного спілкування, загальних принципів розуміння сутності найпростіших соціальних процесів і явищ призводить до конфліктів, стресових ситуацій, неадекватної соціальної поведінки і, як наслідок, до «втечі від реальності», віртуальне комп'ютерне середовище.
Сучасна психолого-педагогічна наука вважає джерелом мотивації вчинків людини, її поведінки систему внутрішніх цінностей: особисті, матеріальні, культурні, духовні цінності.
Соціальні умови, що продукують меркантильність і цинізм, сприяють деформації системи цінностей у досить значної частини населення України. Знецінюється одвічне: любов, сім'я, культурні цінності, а гіпертрофується матеріальне та культивуються особисті потреби і задоволення.
З огляду на це є актуальним і своєчасним запровадження предметів духовно-морального спрямування в загальноосвітніх навчальних закладах.
Метою вивчення предметів духовно-морального спрямування в загальноосвітній школі є:
• поглиблення знань про людину та моральні взаємини в суспільстві, основні моральні норми та цінності народу України й людства в цілому, культуру спілкування і поведінки;
• сприяння формуванню цілісної, духовно зрілої особистості - громадянина України шляхом пізнання й засвоєння учнівською молоддю багатовікових надбань національної та світової духовної культури;
• формування у дітей глибокого розуміння й особистісного ставлення до сутнісних питань про мету й сенс життя людини;
• формування шанобливого ставлення до носіїв відмінних від власної культур і традицій, вміння жити і творити в сучасному полікультурному та поліконфесійному глобалізованому світі, готовності поважати право кожного на свободу совісті.
Методологічною основою вивчення цих предметів є державна орієнтація на виховання в українській школі різнобічно й гармонійно розвинених особистостей з патріотичною громадянською позицією, широким духовно-культурним світоглядом, підготовлених до активного творчого життя, самореалізації та виконання обов'язків громадянина України.
Вивчення предмету формується на засадах:
• свободи совісті та світогляду, що передбачає право вибору на підставі світоглядних переконань учнів та їхніх батьків у рамках вивчення предмета духовно-морального спрямування між навчальними курсами «Етика» та «Основи християнської етики». Навчальні курси духовно-морального спрямування не є безпосереднім навчанням релігії, вони не включають релігійні обряди (зокрема, здійснення колективної молитви), не ставлять за мету залучення до певної конфесії, не нав'язують учням релігійних або матеріалістичних переконань є основою усвідомленого вибору дитиною духовних та моральних норм;
• доступності, що передбачає врахування вікових та психологічних особливостей кожного учня і доступність матеріалу, його адаптованість до вікових особливостей;
• практичної цілеспрямованості, що передбачає орієнтування учнів на свідоме використання набутих знань, цінностей та моральних принципів у реальному житті;
• випереджального духовно-морального розвитку особистості, коли духовні надбання мають посідати провідне місце порівняно з інтелектуальними здібностями;
• культуровідповідності, що передбачає знання особливостей духовної, моральної і культурної традиції українського народу, шанобливе ставлення до духовних і культурних цінностей та традицій інших народів.
• системності та інтегративності, що передбачає наступність і безперервність, постійне ускладнення та урізноманітнення змісту і напрямів розвитку моральних чеснот. Комплексність та інтегрованість, які полягають у наявності широких міжпредметних зв'язків, використанні напрацювань вітчизняної та світової педагогіки, у взаємодії навчання і виховання, об'єднанні зусиль сім'ї, школи, позашкільних закладів, дитячих об'єднань у виховному процесі.
Зміст занять наповнюється матеріалом країнознавчого, загальнонаціонального, регіонального та місцевого рівнів, а також широко використовується індивідуальний досвід учня, залучаються та використовуються матеріали з життя.
Організація вивчення предмета духовно-морального спрямування та формування навчальних груп з предмету здійснюється з урахуванням побажань батьків, учнів, педагогів, накопиченого досвіду викладання відповідних курсів, наявності належної кадрової й методичної бази, місцевих умов.
Згідно із Законом України про «Загальну середню освіту», предмет духовно-морального спрямування може викладатися вчителями загальноосвітніх навчальних закладів, які пройшли відповідну педагогічну підготовку у вищих навчальних закладах.
З метою забезпечення високого рівня викладання предметів духовно-морального спрямування, контролю та розв'язання проблемних питань у цій сфері є доцільним створення при управліннях освіти робочих груп з упровадження викладання предмету, із залученням до їхньої діяльності представників релігійних організацій.
Очікуваним результатом вивчення предметів духовно-морального спрямування є реальне підвищення духовно-морального рівня підростаючого покоління, формування стійкої системи мотивації, світоглядних позицій та культури життя у дітей, молоді та їхніх батьків, становлення української нації як суспільства духовно здорових особистостей з високим рівнем моральних якостей, активних громадян і патріотів України.
Рекомендована література
1. Християнська етика і педагогіка: статті та уроки. – Острог, 2001
2. Християнська етика // Методичний посібник // Львів. 1997
3. Якухно І.І. Етика - Житомир, « Полісся» 2002
4. Якухно І.І. Релігієзнавство. - Житомир, «Полісся» 2006
5. Якухно І.І. Релігія в духовному житті суспільства. Кам’янець-Подільський ЦНТІ 1992
6. Якухно І.І. Основні свята древлян за народним календарем. - Житомир Жур. фонд. 1993
7. Якухно І.І. Народознавство - Житомир. «Льонок» 1993
8. Якухно І.І. Проблеми духовного відродження України - Житомир 1994
9. Якухно І.І. Народознавство. Навчально-методичний посібник. Житомир. «Льонок» 1996
10. Якухно І.І. Релігієзнавство. Словник для школярів ЖОІУВ 1996
11. Якухно І.І. Українознавство. Посібник для вчителів і учнів. Житомир. «Льнок» 1997
12. Якухно І.І. Вчення Ісуса Христа про духовну і світську владу К:, Інститут філософії, 1997
13. Якухно І.І. Іван Хреститель старозаповідна чинова постать ОІУВ. – Житомир, 1998
14. Якухно І.І. Вивчення історії християнства в закладах освіти. «Педагогічна Житомирщина» 2000 №1
15. Якухно І.І. Розвиток духовної культури вчителя. К.: ЦІППО 2000
16. Якухно І.І. Ісламський фактор в геополітиці «Педагогічна Житомирщина» 2001. №4
17. Якухно І.І. Релігієзнавство. Методичний посібник. Житомир «Полісся». 2003
18. Якухно І.І. Етика навчальний посібник. Житомир. 2004
19. Якухно І.І. Школа і церква: діалог триває Житомир. 2003
20. Якухно І.І. Неокульти в Україні. Житомир. 2004
21. Якухно І.І. Всесвіт крізь призму синергетики. Ж. 2004
22. Якухно І.І. «Роль релігії у формуванні моральних якостей особистості» Житомир. «Полісся» 2005.
23. Якухно І.І. Мораль і релігія Ж. «Педагогічна Житомирщина» 2005 №2
24. Якухно І.І. Релігієзнавство. Гриф. МОНУ протокол №19 від 02.02.2005 2004