Нові Державні стандарти – це і нові проблеми, які треба розв’язувати, вектори подальшого розвитку системи освіти.
В умовах упровадження нових Державних стандартів значно підвищуються вимоги до педагогічних кадрів усіх рівнів, а саме до їх професійної компетентності, здатності до творчої діяльності та особистих якостей.
Ключова ідея нових стандартів – розвиток дитини, її особистісно-психологічне й соціальне формування, компетентність.
Державні освітні стандарти визначають не лише вимоги до якості підготовки учнів, а й вимоги до кадрових умов, реалізації освітніх програм.
Стандарти обумовлюють нові вимоги до вчителя – він отримує статус керівника пізнавальної діяльності учнів, що посилює його роль і значення в освітньому процесі.
Саме тому стрижневим завданням для системи післядипломної педагогічної освіти, методичних служб регіонального рівня, закладів освіти є підготовка керівних і педагогічних кадрів до впровадження й успішного науково-методичного супроводу Державних стандартів освіти, формування готовності до творчого пошуку, здатності самостійно засвоювати нові знання і вміння, приймати оптимальні рішення.
Провідною метою цієї діяльності повинно стати:
- зміна світоглядної позиції вчителя;
- роз’яснення сутності новостворених нормативних документів, підготовка вчителя до реалізації змісту освіти;
- перепідготовка вчителів до роботи за новими Державними стандартами;
- упровадження сучасних особистісно орієнтованих методів і форм організації освітнього процесу, інформаційних технологій;
- системний моніторинг змісту, форм і методів освіти та її результативності;
- надання реального науково-методичного забезпечення кожному вчителю;
- сприяння соціалізації педагогів і учнів в умовах інформаційного суспільства;
- створення оптимальної системи інформаційного забезпечення та інформаційно-аналітичного обслуговування навчально-виховного процесу та управління ним;
- ініціювання прийняття методичних та управлінських рішень [8, с. 25 ].
Цінним доробком такої діяльності методичних служб усіх рівнів повинно стати, по-перше, обговорення актуальних питань на практично-діяльнісному рівні (круглі столи, тренінги, дидактичні тренінги, наукові сесії, педагогічні дебати, інструктивно-методичні наради, майстер-класи, моделювання педагогічних ситуацій, ділові ігри), обмін досвідом, пошук розв’язання проблем, розробка рекомендацій із наступних питань:
- особливості змісту та впровадження Державного стандарту початкової та загальної середньої освіти;
- роль методичної служби закладів освіти в навчально-методичному супроводі впровадження Державних стандартів;
- робота керівних кадрів (директорів, заступників директорів навчальних закладів) щодо підготовки педагогічних колективів до впровадження нових стандартів освіти;
- проведення у навчальних закладах педагогічних рад, нарад;
- створення у навчальному закладі сприятливого середовища;
- особливості організації методичної роботи з керівниками шкільних методичних структур (школи-лабораторії, робочі майстерні, творчі майстерні, ШППД);
- психологічна готовність учителя до реалізації основних змістових напрямків Державних стандартів;
- робота з батьками;
По-друге, створення методичного портфоліо, складовою якого може бути: науково-теоретична література, відеолекції, електронний кейс “На допомогу вчителю”, “Психологічний супровід процесу навчання”, психолого-мотиваційний курс “Психологічна абетка”, “Хочу бути успішним”[4, с. 90-93 ].
Однією із складових супроводу є навчально-методичний напрямок. Підвищення кваліфікації в міжкурсовий період покликане забезпечити постійний науково-методичний супровід професійного й особистісного розвитку педагогічних кадрів. Для вивчення запитів педагога важливою, на думку науковців, є діагностика якості педагогічної діяльності, а саме: виявлення і опис актуального стану, його причин, об’єктивних тенденцій і прогнозування розвитку. Діагностика здійснюється за кількома напрямками:
а)виявляється готовність учителя до педагогічної діяльності, рівень його професійної компетентності, орієнтація на постійний розвиток і професійне самовдосконалення;
б)визначаються особливості відбору педагогом змісту, форм організації навчання;
в)досліджуються особливості організації взаємодії педагога, насамперед, стиль взаємодії, особливості спілкування, ступінь орієнтації на суб”єкт-суб”єктні відносини;
г)оцінюється результат педагогічної діяльності [6].
Якість педагогічної діяльності оцінюється відповідно до основних професійно важливих характеристик педагога за такими аспектами:
- соціально-психологічні характеристики педагога у структурі міжособистісних стосунків – статус у колективі, стиль управління навчальним процесом, стиль поведінки у конфліктній ситуації;
- прояв професійно значущих якостей особистості педагога у його професійній діяльності, що визначається на основі експертної оцінки ступеня володіння матеріалом, ерудиції, світогляду, рівні вимогливості особливості спрямованості педагога та його педагогічного мислення;
- ефективність професійної діяльності [3, с.315-381];
- спостереження за мовленнєвими, експресивними характеристиками, рівень розвитку комунікативних, гностичних, проектувальних та інших здібностей [5];
Другою складовою супроводу й управління процесом практичної реалізації завдань Державного стандарту повинні бути організаційний, науково-методичний та інформаційний напрямки.
А тому в умовах модернізації освіти змінюються вимоги до організації, форм і змісту системи підвищення професійного рівня педагогічних працівників. Для методичних служб в умовах впровадження нових стандартів важливо змоделювати структуру методичної роботи, яка б забезпечувала розвиток нового типу професіоналізму педагогів. В ході андрагогічного навчання слід вирішити такі завдання:
- організацію взаємодії педагогічних працівників щодо формування перспективного педагогічного досвіду впровадження стандартів;
- організацію діяльності творчих груп, тимчасових об’єднань педагогів щодо оптимізації навчально-виховного процесу відповідно до нових Державних стандартів;
- забезпечення інноваційної діяльності з питань апробації нових програм, розробки авторських з урахуванням регіональних особливостей;
- використання можливостей мереженої взаємодії методичних служб через проведення спільних засідань методичних об’єднань дошкільної, початкової, загальної середньої освіти для розв’язання питань наступності і послідовності щодо розвитку особистості [7, с.96].
Крім того, важливо оновити зміст діяльності деяких структурних елементів,
Наприклад, необхідно переглянути єдину методичну тему, проблеми роботи творчих груп, забезпечити активне використання таких форм взаємодії з педагогами як чат-конференції, відеоконференції, індивідуальне консультування через систему Інтернет, забезпечити умови самоосвітньої діяльності педагога.
В умовах підготовки педагогічних кадрів до впровадження нових стандартів, вивчення стану їх готовності необхідно використовувати різні механізми впровадження передового педагогічного досвіду, його трансляції. Механізми впровадження мають включати як традиційні так і інноваційні форми, а саме:
а) семіотична форма представлення досвіду:
- створення регіонального банку інноваційного педагогічного досвіду (бази даних ППД, публікацій таких вчителів тощо);
- створення сайтів ППД зі сторінками “Мій кращий урок”, “Батьківські збори”, ”Кращі дидактичні розробки” тощо;
б) імітаційна форма представлення досвіду передбачає використання таких форм взаємодії, як майстер-класи, презентації, виставки-презентації, навчальні семінари, вебінари, конференції, консультації, технології творчого звіту з питань упровадження Державних стандартів, навчально-дискусійних форм – педагогічні клуби, студії з конкретних проблем, педагогічні читання та дискусії, дискусійні клуби, педагогічні консиліуми тощо;
в) інтерактивні форми представлення досвіду пропонують спільну участь суб”єктів взаємодії - авторів інноваційних методик, практик і зацікавлених творчих педагогів, готових упроваджувати авторські ідеї, використання дослідницьких майданчиків, творчих майстерень, авторських педагогічних майстерень, шкіл-лабораторій тощо.
В структуру науково-методичного супроводу слід включити і законодавчий аспект.
Упровадження нових стандартів розраховано на довгостроковий термін. Отже, управлінським і методичним службам необхідно послідовно, покроково здійснювати реалізацію алгоритмів упровадження на різних рівнях, інформуючи педагогів і громадськість про новизну, змістовні, педагогічні, методичні особливості освітніх стандартів.
Для подолання можливих ризиків ( нерозуміння нового, авторитарна педагогіка, відсутність компетентнісно-діяльнісного підходу, репродуктивні стереотипи професійної діяльності як вчителів, керівників шкіл так методистів і управлінців), вирішення існуючих проблем потрібна адресна робота щодо роз’яснення концептуальних основ, планування освітніх результатів впровадження стандартів.
Необхідно, щоб у кожному навчальному закладі, у методичному (кабінеті) центрі були розроблені заходи впровадження і науково-методичного супроводу нових Державних стандартів, які мають передбачити:
- розробку моделі науково-методичного супроводу впровадження Державних стандартів освіти, основними компонентами якої повинні бути: проектувально-організаційний, навчально-методичний, науково-методичний, соціально-психологічний, контрольно-аналітичний, інформаційний та забезпечення її своєчасного виконання;
- підвищення якості інформаційно-організаційних і науково-методичних послуг, створення інформаційно-навчального середовища системи освіти району (міста), закладу освіти з залученням науково-педагогічних працівників, використанням інформаційно-телекомунікаційних технологій;
- сприяння розвитку професійної компетентності педагогічних працівників, підвищення результативності та якості навчально-виховного процесу завдяки впровадженню нових педагогічних технологій та методик науково-методичного забезпечення діяльності закладів освіти в умовах реалізації Державних стандартів;
- створення чіткої прозорої системи мотивації, стимулювання педагогів до інноваційної діяльності;
- розгляд на засіданнях науково-методичних рад кабінетів (центрів), педагогічних рад закладів освіти аналізу стану науково-методичного супроводу впровадження Державного стандарту освіти;
- продовження пошуку ефективних шляхів оновлення змісту безперервного навчання педагогів, враховуючи вимоги нових Державних стандартів, навчальних програм з предметів, диференціації на різних ступенях навчання з використанням як традиційних так і нетрадиційних форм методичної роботи з педагогічними кадрами;
- практику застосування нових форм впровадження і поширення передового педагогічного досвіду з метою організації єдиного інноваційного освітнього середовища шляхом створення інформаційно-аналітичних банків даних, цільових серій методичних видань, виставок педагогічних ідей і знахідок;
- інформування через засоби масової інформації, веб-сторінки методичних кабінетів (центрів), закладів освіти шляхів упровадження Державного стандарту освіти;
- наукове обґрунтовування і чітке формулювання кінцевої мети будь-якої науково-методичної діяльності, завдання та умови її реалізації, дотримуючись прозорості і зрозумілості мети на основі діагностично-аналітичної інформації.
Використані джерела:
1.Про затвердження Державних стандартів початкової загальної освіти, базової, повної середньої освіти (Постанови Кабінету Міністрів України від 20.04.2011, №462 та від 23.ХІ.2011, №1392).
2.Сайт Міністерства освіти і науки України: mon.gov.ua.
3.Степанов О.М. Педагогічна психологія: Навчальний посібник.-К.,2011.
4.Н.Погрібна.Управляти школою по-новому –К.: Шк. світ, 2009, - 112 с. – (Бібліотека “Шкільного світу”).
5.Мартиненко С.М.Основи діагностичної діяльності вчителя початкової школи: Навчально-методичний посібник.- К., 2010.
6.Методичні рекомендації ”Діагностування в системі внутрішньошкільної методичної роботи”( на допомогу керівникам шкіл).- ЖОІППО, 2008.
7.Керівник і керівництво: Інноваційні підходи /упорядник Людмила Галіцина.-К.: Шк..світ,2011.-112с. – (Бібліотека “Шкільного світу”).
8. Н.В.Любченко.Управління науково-методичною діяльністю закладів післядипломної педагогічної освіти: координаційний аспект: науково-методичний посібник/ Ун-т менедж. освіти НАПН України. -К.,2013. – 256с.